Joey & Roxanne in Azië

Dubai

Dubai (11 - 16 september 2012)
Het is inmiddels 12 september, 00.15 uur als we met een klein kwartier vertraging aankomen op terminal 3 van Dubai International Airport. De terminal waarop wij landen is in 2008 geopend en wordt enkel gebruikt door luchtvaartmaatschappij Emirates. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan speciaal platform dat volledig is ingericht op de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld waar Emirates er maar liefst 90 van heeft. Dankzij de olie in de regio zit Dubai enorm in de lift, dat wordt bij aankomst op het vliegveld al duidelijk.

Nadat we binnen enkele minuten een visum hebben bemachtigd wachten we geduldig op onze tassen. Deze komen als allerlaatste van de band en we vragen ons hardop af of ze er wellicht zijn uitgehaald vanwege het overgewicht. Dit blijkt gelukkig niet het geval te zijn en met onze tassen in de hand lopen we naar de aankomsthal. Bij de eerste pinautomaat pinnen we Emirati Dirhams. We verlaten de luchthaven en eenmaal buiten lopen we tegen een muur van warmte aan. Het is inmiddels 01.30 uur en de temperatuur is nog niet onder de 35 °C. We worden aangeklampt door een taxichauffeur die ons een rit naar het hotel aanbiedt. Terwijl wij meelopen vertelt hij terloops dat de rit ons AED 375 zal kosten, omgerekend circa € 80 euro. Op de website van het hotel had ik gelezen dat een metertaxi beschikbaar is vanaf AED 100 dus wij pakken snel onze spullen weer van zijn karretje en haasten ons richting de metertaxi's. Uiteindelijk stappen we in een fonkelnieuwe Mercedes waarvan het interieur zelfs nog deels in plastic zit. De chauffeur groet ons passend: ‘welcome to Dubai sir.'

De bevolking van Dubai is gegroeid van circa 275.000 in 1980 tot bijna 2.300.000 in 2012 en bestaat voor liefst 60% uit emigranten uit Pakistan en India. Iedereen hoopt een graantje mee te pikken van de economische stroomversnelling waarin Dubai is geraakt. Onze taxichauffeur blijkt een Egyptische leraar Engels te zijn die in twee jaar probeert voldoende geld te verdienen in Dubai om in Egypte een goed leven op te kunnen bouwen. Nadat hij ons afzet bij het hotel blijkt hij niet de enige goudzoeker, de receptie wordt bemand door personeel uit China, Marokko en de Filipijnen.

Het hotel biedt een shuttlebus aan naar de verschillende bezienswaardigheden van Dubai. We beginnen onze verkenningstocht door Dubai in de Ibn Battuta Mall, één van de meer dan vijftig shopping malls van Dubai. Ondanks dat dit een relatief kleine shopping mall is vind je hier allerlei verschillende winkels, supermarkten een groot zitgedeelte met verschillende restaurants. Na een stevig ontbijt bij Subway (Joey is verslaafd!) lopen we naar het pas geopende metrostation waar we op de metro stappen naar de Dubai Mall. Onderweg trekken kilometers aan bouwplaatsen aan ons voorbij, de ene na de andere wolkenkrabber wordt hier uit de grond gestampt. Na ongeveer een half uur komen we aan op het Burj Khalifa Metro Station waarvandaan een busservice ons in enkele minuten naar de Dubai Mall brengt. Vanaf het metrostation zien we de Burj Khalifa al, met 828 meter het hoogste gebouw ter wereld. Bij helder woestijnweer is het bouwwerk tot honderd kilometer afstand te zien. Vanaf het metrostation is de toren zelfs met groothoeklens niet in zijn geheel te fotograferen, zo hoog is de toren. Een bezoek aan het bezoekersplatform van de Burj Khalifa is zonder twijfel een van de hoogtepunten van het verblijf in Dubai. De lift behoort tot de snelste ter wereld en brengt ons in minder dan een minuut naar de 124e etage. Het uitzicht vanaf het platform is adembenemend. Zelfs op een stoffige dag kun je kilometers ver uitkijken en zo ver als het oog reikt verrijzen nieuwe wolkenkrabbers, kantoorcomplexen en shopping malls uit de woestijn.

Aan de voet van de Burj Khalifa liggen de Dubai Mall en Dubai Fountain. Ieder half uur geeft de fontein een demonstratie die met name na zonsondergang indrukwekkend is. Op de muziek van onder meer I will always love you van Whitney Houston en Time to say goodbye van Andrea Bocelli schiet de fontein in allerlei kleuren de lucht in. In de Dubai Mall hebben tal van internationale merken een winkel; Armani, Calvin Klein, Chanel, Dior, Dolce & Gabbana, Jean Paul Gaultier en Marc Jacobs maar ook de grote ketens als H&M, Zara en River Island. We kijken echt onze ogen uit en vanwege ons backpackersbudget blijft het, helaas voor Roxanne, bij kijken. We bezoeken het grootste aquarium ter wereld, bekijken de nieuwste Hollywood-film in de bioscoop met 22 zalen en staan ons te vergapen aan de schaatsbaan. Het is een absurd idee dat het buiten meer dan 45 °C is terwijl binnen mensen leren schaatsen. We besluiten de dag met een ritje in een achtbaan. De Dubai Mall is een wereld op zich. Even voor degenen die op huwelijksreis gaan naar Dubai, let op het bord bij de entree van de grote malls: ‘No kissing or overdisplay of affection'. Het blijft ondanks de Westerse mode, auto's en entertainment een Arabisch land.

Op de derde dag van ons verblijf wordt de huurauto afgeleverd bij het hotel. Vooraf werden we al gewaarschuwd voor het chaotische verkeer in Dubai en dit blijkt niet overdreven. Waar een huurauto normaalgesproken veel vrijheid biedt om op eigen tempo een stad te bezoeken spenderen we in Dubai voornamelijk tijd in de file of op zoek naar een parkeerplek. Waar wij ons vooraf verbaasden over het feit dat de overdekte parkeergarage van Dubai Mall parkeergelegenheid biedt aan 14.000 auto's, verbazen wij ons er nu vooral over dat al die parkeerplaatsen vaak ook allemaal bezet lijken te zijn. Je ziet overigens wel de fraaiste auto's wanneer je in de file staat. Porsche, BMW, Ferrari, Bentley, Aston Martin, maar ach.. uiteindelijk staan ze in dezelfde file als wij in onze gehuurde Ford Fiesta. Met de auto bezoeken wij onder meer het kunstmatige palm-eiland waar, met Nederlandse hulp, vlak voor de kust een groot stuk land is bijgebouwd in de vorm van een palmboom. We bezoeken ook een waterrijk vogelreservaat waar jaarlijks duizenden flamingo's komen overwinteren. Het blijft een vreemd gezicht, grote aantallen roze flamingo's met op de achtergrond de nog steeds groeiende skyline van Dubai.

Het is echter niet alleen maar luxe in Dubai, een groot deel van het land bestaat nog steeds uit woestijn. We huren een 4x4-landcruiser met chauffeur en trekken de woestijn in voor een desert safari. De chauffeur stuurt ons op hoge snelheid behendig door het zandlandschap en weet na zonsondergang gelukkig ook weer feilloos de weg terug te vinden naar de verharde weg. We stoppen onderweg bij een klein restaurant in de woestijn waar we genieten van een lokaal diner en traditionele Arabische muziek.

Na het zien van alle hypermoderne malls en wolkenkrabbers zou je bijna vergeten dat Dubai ook een andere kant kent, het Dubai van voor de oliedollars zeg maar. Dit andere gezicht van Dubai vinden we voornamelijk in het oude stadscentrum rondom Dubai Creek. De rivier gaat dwars door het centrum van Dubai en verdeelt het centrum in de wijken Deira en Bur Dubai. In de haven komen dagelijks vele traditionele dhows binnen die hier hun handel lossen. We steken de rivier over in een Arba, een spotgoedkope watertaxi die wij delen met een handvol Indiërs. Lopen door het oude stadscentrum doet veel meer denken aan eerdere reiservaring uit Marokko en Tunesië: 'hey mister Jack, you want a nice souvenir for your family? Please come in my shop.'

Onze eerste stop van de reis zit er alweer op. Dubai is goed bevallen al zouden we Dubai eerder omschrijven als verbazingwekkend dan mooi. We komen net aan op de luchthaven waarvandaan we om 10.30 uur naar Kuala Lumpur vliegen. We hebben zojuist op internet al een klein centraal gelegen hotel geboekt zodat we in ieder geval verzekerd zijn van een bed voor de eerste nacht. De planning is om enkele dagen op het vaste land van Maleisië te blijven alvorens naar Borneo te vliegen waar we een week de jungle in trekken op zoek naar orang-oetans en pygmeeolifanten. De volgende update volgt dus over een kleine twee weken.

Voor eenieder die ook binnenkort naar Dubai gaat, onze top vijf:

1: Burj Khalifa - At the Top
2: Dubai Fontains
3: Desert Safari
4: Bezoek aan de souks rondom Dubai Creek per arba
5: Dubai Aquarium in Dubai Mall

Liefs,

Joe & Rox

Het is zover! We gaan naar Azië….

Maandenlang hebben we er naar uitgekeken en vandaag is het dan zover. Toch wel gek dat je weet dat je alles voor 3 maanden moet achterlaten. We zien het als een uitdaging! Net als de uitdaging die we gisteren voor de boeg hadden; we kregen de koffers maar niet dicht... Met passen en meten is het ons uiteindelijk toch gelukt. Joey begint de reis met maar liefst 30 kg en Roxanne begint de reis met 25 kg.

We vliegen vandaag om 15:30 uur met het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus A380, naar Dubai. We komen om 23:59 uur aan met twee uur tijdsverschil (later). Nadat we op het vliegveld Emirati Dirhams hebben gepind zullen we een taxi nemen naar ons hotel, het Premier Inn hotel.

We hebben alvast besloten dat we het de eerste dag (woensdag) maar rustig aan gaan doen... het hotel heeft een zwembad op het dak en ik denk dat wij ons daar wel kostelijk zullen vermaken met een paar leesboeken en tijdschriften. Op donderdag wordt onze huurauto afgeleverd en zullen we Dubai gaan verkennen. Met highlights als de Mall of Emirates, The Burj Al Arab, Atlantis on the Palm, Emirates tower, The Gold Souk, Jumeirah Mosque en nog veel meer!

We houden jullie op de hoogte. Maar nu eerst... op naar Schiphol!

Tot over 3 maanden....

Liefs, Joey & Roxanne

De laatste voorbereidingen

Nog twee weken en dan is het zover. Op 11 september vliegen wij om 15.30 uur met de Airbus A380 naar Dubai. Hier starten wij onze 10-weekse reis door Azië. Nu de vertrekdatum zo dichtbij begint te komen zijn we ook begonnen met de laatste voorbereidingen. Naast het regelen van de verzekeringen, bankzaken, inentingen en het aanleggen van een kleine reisapotheek zijn we nu begonnen aan het leukste deel van de voorbereiding; het inpakken van onze rugtassen. Nu maar hopen dat we niks vergeten.

Waar gaan wij naar toe?
We beginnen de reis in de Verenigde Arabische Emiraten. Vanuit het bekende Dubai zullen we per huurauto onder meer buurstaat Abu Dhabi bezoeken. Vervolgens vliegen we vanuit Dubai naar Maleisië waar we het Maleise schiereiland en Borneo zullen bezoeken. Vanaf Borneo vliegen we naar Indonesië waar we de eilanden Java, Bali en Lombok aandoen. Vanaf Bali vliegen we naar Thailand. De reis eindigt vervolgens in Hong Kong.

Welvarende backpackers
Reizigers zijn er in alle soorten en maten, waar de één anderhalf jaar rondtrekt tot zijn geld op is reist de ander met iPod, laptop en smartphone. Die laatste reizigers zijn wij. De term voor dit soort reizigers is ook wel een flashpacker, eigenlijk gewoon een welvarende backpacker. We gaan onderweg op zoek naar bescheiden, kleinschalige hostels en guesthouses. Onderweg zullen we jullie via deze blog op de hoogte houden van al onze belevenissen. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe verhalen en foto's, laat dan je e-mail adres achter. We zullen uiteraard ook de nieuwe verhalen op Facebook posten.