Joey & Roxanne in Azië

Hong Kong

Zuid-Thailand en Hong Kong China (7 - 20 november 2012)

De dagen in Bangsak zijn heerlijk ontspannend. We verblijven in een prachtig viersterrenresort op circa twintig minuten ten noorden van Khao Lak. Vanwege de afgelegen ligging is het niet druk in het 80 kamers tellende resort en op drukke dagen zitten er amper tien mensen aan het ontbijt. Omdat slechts enkele kamers in de lange gangen zijn bezet lijkt de natuur langzaam bezit te nemen van het resort. We delen de kamer met tientallen gekko's. Deze lichtgroene tropische hagedissen zijn meestal maar vier tot tien centimeter lang en verschijnen meestal 's nachts. De onderkant van hun platte tenen zijn bedekt met honderden hechtplaatjes waardoor ze tegen bijna alle oppervlakten op klauteren. Naast gekko's zien we krabben, padden en af en toe zelfs een muis door het resort rennen! Daarnaast is de begroeiing soms zo weelderig dat de ober bij het ontbijt eerst de palmbladeren aan de kant moet trekken voordat we bij onze tafel kunnen komen.Desalniettemin vermaken wij ons hier prima op de heerlijke ligstoelen aan het zwembad met uitzicht over de oceaan. In het namiddagzonnetje spelen we beachvolleybal met onze Duitse en Scandinavische buren en 's avonds drinken we samen een lekker koud biertje op het strand terwijl we in de verte kijken naar honderden Thaise wensballonen die iedere avond worden opgelaten. En dat voor slechts € 18 euro per nacht!

NaBangsak reizen we door naar de omgeving van Ao Phang Nga waar we per kajak door de mangrovewouden peddelen en grotten met rotstekeningen van binnen bekijken. We peddelen onder begeleiding van lokale gids Egg in ongeveer een uur stroomafwaarts. Tussen de mangrovewortels kruipen grote krabben en op de takken loert een knalblauwe ijsvogel op een vers visje. We stoppen bij een grot met verschillende rotstekeningen van minstens 2000 jaar oud. Egg vertelt vol enthousiasme over de tekeningen en de herkomst ervan maar voor ons lijkt het net alsof een Thaise kleuter met stoepkrijt in de weer is geweest. We passeren op de terugweg kleine huisjes op het water waar de lokale bevolking nog op traditionele wijze oesters teelt en krabben vangt.

De laatste stop in Thailand is de stad waar we bijna vier weken eerder het land zijn binnenkomen; Bangkok. Enigszins zenuwachtig wachten we tot de deur van de gemeenschappelijke bagageruimte opent. Gelukkig! Onze twee roltassen staan nog steeds vergrendeld opgestapeld in de hoek. Vanwege alle souvenirs die wij de afgelopen maanden hebben verzameld ziet de piccolo al snel dat hij beter een bagagekarretje kan halen als zijn onderrug hem lief is. Met twee roltassen en vier rugzakken op zijn kar begeleidt hij ons naar de kamer. We benutten onze twee dagen in Bangkok vooral om voordelige sinterklaas- en kerstcadeaus te kopen. 's Avonds gaan we met de in Bangkok wonende neef van Paul, onze buurjongen uit Almere, een hapje eten in een van de gezellige restaurantjes van Bangkok. Ondanks dat Bangkok het imago als chaotische grote stad deels waarmaakt beschikt de stad ook over heel veel gezellige kleinschalige restaurantjes en barretjes. Na een heerlijk Thais diner sluiten we de avond af in een klein straatbarretje waar midden op straat koud Chang bier wordt getapt en cocktails worden gemixt.

Na een gezellige avond komt de volgende ochtend dan toch echt het onvermijdelijke afscheid van Bangkok en Thailand. Met vele kilo's aan souvenirs en cadeaus vertrekken we naar internationale luchthaven Suvarnabhumi waar we inchecken voor onze vlucht naar Hong Kong. De laatste dag in Thailand stond echter al volledig in het teken van het verblijf in Hong Kong; uit een korte zoektocht op Google bleek namelijk dat vrijwel alle hotels in Hong Kong zijn volgeboekt vanwege een grootschalig congres. We zoeken uren op internet naar een betaalbare slaapplaats maar slagen er niet in om iets te vinden binnen ons budget. Wanneer we al een beschikbare kamer vinden dan is de prijs per nacht zelden onder de € 300 euro. Uiteindelijk vinden we een kamer in het Caritas Oswald Cheung International House in de wijk Aberdeen. De standaard en superior kamers zijn volgeboekt maar voor € 90 euro per nacht verblijven we in een deluxe kamer. Dit is bijna drie keer ons budget maar we realiseren ons dat we in Hong Kong geen voordeligere kamer zullen vinden en mailen direct voor een reservering. Gelukkig ontvangen we binnen tien minuten een positief antwoord en stappen we met een gerust hart en een uitgeprinte reservering op het vliegtuig naar Hong Kong.

Na een rustige vlucht van iets meer dan twee uur landen we in Hong Kong in het zuiden van de Volksrepubliek China. Hong Kong behoorde sinds 1842 als kroonkolonie tot het Britse rijk totdat het in 1997 werd teruggegeven aan China. Hong Kong werd hierbij een Speciale Bestuurlijke Regio, waarin gedurende vijftig jaar niet dezelfde wetten gelden als in het communistische China. Hong Kong wordt ook wel het New York van Azië genoemd. Sterker nog, het aantal wolkenkrabbers in Hong Kong is groter dan die in New York. Honderden wolkenkrabbers vormen samen de indrukwekkende skyline van de stad. Hong Kong is klein in oppervlak waardoor voornamelijk de hoogte in wordt gebouwd. Aan het eind van de avond komen we vermoeid aan in onze accommodatie. Het blijkt een appartementencomplex te zijn met zowel internationale zakenreizigers als permanente bewoners. Vanuit onze studio hebben we een fraai uitzicht over de mooie, kleine Aberdeen Harbour. Er liggen vissersbootjes in overvloed hoewel overbevissing ervoor heeft gezorgd dat de visindustrie behoorlijk is uitgedund. Ondanks het fraaie uitzicht sluiten we de gordijnen snel en vallen we in een diepe slaap.

De volgende morgen beginnen we onze verkenningstocht in het centrum van Hong Kong Island waar we op de bus stappen. We stappen na een half uur over op de tram die ons in minder dan tien minuten naar uitzichtpunt The Peak brengt. Vanaf de top hebben we een panoramisch uitzicht over de Victoria haven en het centrale district van Hong Kong. Hiervandaan proberen we ons een klein beetje te oriënteren in deze gigantische stad. Per bus gaan we verder naar de Man Motempel. Het donkere, rood met gouden interieur van de Chinese tempel staat vol rook van de wierrookspiralen die aan het plafond hangen. De tempel is gewijd aan de goden Man (god van literatuur) en Mo (god van oorlog). Na enkele minuten lopen we hoestend en met brandende ogen de tempel weer uit. We gaan terug naar het centrum waar we in Victoria Harbour op de ferry stappen naar Kowloon, het eiland tegenover Hong Kong Island. Victoria Harbour is het drukste water rondom Hong Kong en er is volop activiteit op het water. De zon gaat langzaam onder en de skyline is sfeervol verlicht.Wanneer we aankomen in Kowloon lopen we naar de Avenue of Stars, de Hongkongse versie van de Walk of Fame in Hollywood. Behalve Jackie Chan herkennen wij hier alleen geen enkele filmster die zijn handen in het cement heeft gedrukt. Om 20.00 uur wordt boven de haven een licht- en lasershow opgevoerd waarbij vanaf de daken van bijna twintig wolkenkrabbers diverse kleuren laser en licht boven de haven wordt geprojecteerd. We kiezen een Aziatisch restaurant uit met uitzicht over de haven en genieten van een heerlijke Japanse spaghetti met zeewier.

We nemen de bus naar de beroemde Temple street nachtmarkt in Yau Ma tei. Onder het knipperende neonlicht van tientallen reclameborden lopen we door de nauwe straatjes naar het zuidelijke deel van de markt. We banen ons een weg tussen de kraampjes waar hoofdzakelijk kleding, elektronica, schoenen, eetgerei, horloges en toeristenprullaria wordt verkocht. We vergapen ons aan de mooiste Chinese theepotten, serviezen en tafelkleden. Ondanks de agressieve verkopers en hoge vraagprijzen is het, als je bereid bent om stevig te onderhandelen, goed mogelijk om producten te kopen voor soms slechts een kwart van de gangbare prijzen in de winkelstraat op Hong Kong Island. Van Temple Street lopen we naar de Ladies Market waar hoofdzakelijk vrouwenkleding wordt verkocht.

Naast een hypermodern stadscentrum beschikt Hong Kong over twee pretparken, Ocean Park en Disneyland. Omdat we geen keuze kunnen maken bezoeken we ze gewoon allebei. Ocean Park bestaat al ruim 35 jaar en reageerde op de recente komst van Disneyland met een grootscheepse vernieuwing, waardoor het nog altijd erg populair is. Er is genoeg te vinden om ons de hele dag bezig te houden. Het ene moment staan we ons te vergapen aan reuzenpanda's en het volgende moment zitten we in een achtbaan met vijf loopings. Het park is gebouwd op een heuvelachtig eiland waardoor we met een stoeltjeslift van de ene kant naar de andere kant van het park moeten reizen. De volgende dag gaan we naar Disneyland wat waarschijnlijk bij niemand een introductie nodig heeft. Behalve het Chinese uiterlijk van Doornroosje verschilt het park weinig van Disneyland Parijs. Het is gelukkig niet erg druk en we gaan in alle attracties, bezoeken alle shows en vinden iets voor achten een plekje vooraan bij de vuurwerkshow. Vooral de vuurwerkshow is erg gaaf. Er lijkt geen einde te komen aan de eindeloze regen van vuurwerk boven het Disneykasteel.

We gaan de volgende dag het drukke centrale district in. Dit is het hectische, financiële hart van de regio. Hong Kong doet zijn bijnaam als New York van Azië wederom eer aan. De mensenmassa is een ogenschijnlijke chaos waarbij iedereen kriskras door elkaar lijkt te lopen maar iedereen veilig aan de overkant is zodra het voetgangersstoplicht weer rood oplicht. Bussen en dubbeldekker trams rijden kriskras door het centrum. Opvallende gebouwen zijn de Bank of China en het HSBC-gebouw dat meer dan 5 miljard Hong Kong dollar heeft gekost. Hong Kong is als gevolg de invloeden uit zijn tijd als Britse kroonkolonie, een moderne metropool waar oost en west samenkomen. De bevolking bestaat voornamelijk uit etnische Chinezen, Filippino's en Britten. Hong Kong balanceert een gemoderniseerde manier van leven met traditionele Chinese praktijken. Het ene moment onderhandel je op een nachtmarkt over de prijs van een theepot en het volgende moment sta je in een hypermoderne shopping mall tussen dure labels als Versace en Dior. Hong Kong verveelt geen moment en is een van de spectaculairste steden die we ooit hebben bezocht.

Hong Kong is een geweldige locatie om de reis te eindigen. Want na bijna drie maanden, vijf landen, elf vluchten en ontelbaar veel prachtige ervaringen is deze onvergetelijke reis ten einde. Op het treinstation checken we onze bagage in die we ruim 30 uur later op Schiphol weer van de bagageband hopen te halen. We nemen de snelle Airport Express die ons in 23 minuten naar de luchthaven brengt. We zijn ruim op tijd voor de vlucht en zoeken een rustig plekje in een luchthavenrestaurant om de laatste weblog te typen. Met een flinke jetlag arriveren we de volgende ochtend (Nederlandse tijd) of avond (Chinese tijd) op Schiphol en gelukkig rolt ook onze bagage van de band. Het is een prachtige reis geweest met heel veel hoogtepunten. De diversiteit heeft deze reis echt bijzonder gemaakt. De hypermoderne architectuur en shopping malls in Dubai, de zoektochten naar pygmeeolifanten en orang-oetans op Borneo, het plattelandsleven en de majestueuze vulkanen op Java, het surfen op Bali, de hustle and bustle van Bangkok, de prachtige stranden in de Andamanse zee, het snorkelen met rifhaaien en schildpadden en het afsluitende bezoek aan Hong Kong waar je zowel het traditionele China kunt ervaren als de moderne 21e-eeuwse metropool. Wat ons vooral zal bijblijven zijn alle mensen die we hebben ontmoet. De reizigers met boeiende reis- en levensverhalen, de gidsen die ons vol passie rondleidden en de vele locals die ons vol gastvrijheid hebben ontvangen hebben deze reis onvergetelijk gemaakt. Wij hopen dat jullie door het lezen van ons reisverslag hebben meegenoten van deze reis en wij fantaseren alweer over de volgende bestemmingen die we in 2013 willen bezoeken. We zouden graag het vasteland van China bezoeken maar ook Noord-Amerika, Oeganda en Cuba staan hoog op ons lijstje. Enfin, voorlopig zijn we bankroet en beginnen we maandag allebei aan onze nieuwe baan.

Bedankt voor al jullie lieve reacties op onze weblog en eenieder die onze Thaise kookkunsten wil komen proeven of de reisfilm wil zien is meer dan welkom in het mooie Almere Poort!

Liefs,

Joey & Roxanne

Marga en Kees

Tjonge wat een belevenis. Geweldig dit nemen ze jullie niet meer af. Nu weer wennen aan het koude Hollandse klimaat. Rox gefeliciteerd met je baan. Nu Kunnen jullie weer sparen voor een volgend avontuur.

Marga en Kees

Joey en Rox Bedankt voor de boekenlegger. Ben er blij mee, hoor bij mijn helemaal bij mij.

Florina

Wat ik heb ik ongelooflijk van jullie reis genoten.Welkom thuis dat zal wel wennen.Maar als 't zwaar valt droom je toch ff weg.Ik hoop je wel weer bij KedJ te treffen.
Ik bedank jullie voor droomreis- verslag.
Hartelijke groet Florina

Peter & Monique

Hey Rox & Joey, wij hebben echt heel erg genoten van jullie verhalen en ze met plezier gelezen. Wat gaat de tijd toch snel he, zo ben je je reis aan het voorbereiden en zo ben je weer thuis. Maar dan wel bepakt en bezakt met heel veel ervaringen die je de rest van je leven meeneemt. En natuurlijk willen we graag jullie foto's een keer bekijken en de verhalen horen die niet op de blog staan vermeld.
Liefs & dikke X, Peter & Monique

Monique en Frans

Hoi Joey en Roxanne, dan zijn jullie al weer thuis.Wat hebben jullie een mooie reis gemaakt zeg, en wat konden we mee genieten van die prachtige verhalen en foto's, wat een levenservaring zeg. We komen graag een keer kijken naar jullie film, foto's etc.Veel succes allebei met jullie nieuwe baan, en tot gauw, groetjes Frans en Monique